Har mobilen din tatt over livet ditt?

Har du mobilen i hånden hele tiden? Er det vanskelig å legge den fra deg?

Jeg husker tilbake til en tid hvor jeg bare lot mobilen ligge i vesken. Det er så mange år siden at jeg ikke lengre kan huske når det var, eller at mobilen faktisk ikke engang var en del av virkeligheten min. Mobilen er med på alt. Den er jo tross alt klokka mi, kameraet mitt, kartet, kontakten med verden utenfor og det er her jeg finner ut hva som skjer av events. Til tider fungerer den også som lommebok med en kjapp vipps.

Med nesen i mobilen tenkte jeg, har jeg blitt avhengig?

I et forsøk på å gjøre som Thrive Global skriver, kontroller telefonen din, ikke la den kontrollere deg tok jeg tak for å få oversikt over mobilbruken for så å kunne redusere sløsing av tid på en eller annen app. Jeg lastet ned enda en app. Det finnes mange apper kan hjelpe deg å gi litt slipp på telefonavhengigheten men mye kan du gjøre selv med noen grep.

Les også Enkle hverdagsgrep for et bedre liv.

Ta kontroll over mobilen din, ikke la den kontrollere deg.
Vil du slippe litt i det faste taket rundt mobilen din og redusere bruken din? Her er noen kjappe tips inspirert av Common Sense Media:

Reduser hva du har på første skjermen. Ha det du trenger for dine dagligdagse behov som kart, epost, kalender og kanskje kameraet på første skjerm. Det du ikke bruker så mye kan du hive lengre bak på skjerm to eller tre. Da blir du mindre fristet til å bare ta en kjapp tur innom et spill eller Twitter på vei til å sjekke kalenderen din.

Bli kvitt alt støyet. Slå av notifications for alt mulig. Ha varsler bare på fra personer. Varsler fra den ene appen etter den andre stjeler unødig oppmerksomheten iløpet av dagen. Ofte er det ikke engang en person som sender varslet. Ha heller på varsler for sms eller viktige eposter. Bli kvitt alt støyet og skru av varsler du ikke trenger.

Slett sosiale media fra mobilen din. Tenk over hvor mye tid du kanskje sløser vekk på Facebook og Instagram iløpet av en dag? Sjekk det bare når du sitter på ved en datamaskin. Om du klarer det… skru ihvertfall av varslene.

Bytt ut mobilen med vekkerklokke. Mobilen er et forstyrrende element også iløpet av natten. Det er lett å starte dagen med snoozing og rett på mobilen for å sjekke av varslene som kom i løpet av natten. Gi kroppen din heller tid på å våkne uten forstyrelser. Putt mobilen utenfor rommet ditt om natten.

Slå av alt lyset. ”Alle de fargerike appene? De er designet for å trigge belønningssystemet til hjernen din og får deg til å føle deg bra” skriver Common Sense Media. Så dersom du vil redusere mobilbruken kan det være lurt å gå på innstillinger og sku av det blå lyset ved å skru på filteret. Det er også mye bedre for øynene.

Når du møter familie eller venner legg fra deg mobilen. Ha den på lydløs. Kanskje lag til en kurv som blir satt et annet sted for tiden dere tilbringer sammen?

På kvelden: sett mobilen i kveldsmodus slik at du ikke kan nåes foruten om utvalgte telefonsamtaler på kvelden (ikke jobbtelefoner).

Noe av det skal i alle fall jeg prøve meg på nå, så får vi se hvordan det går. Hva med deg?

1 thought on “Har mobilen din tatt over livet ditt?”

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.